Spondylolisthesis

لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) چه دلایلی دارد؟ | علائم لقی مهره کمر

لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) یک نوع بیماری نخاعی است که باعث ایجاد کمر درد می شود. این مشکل زمانی پیش می آید که یکی از مهره های ستون فقرات از جای خود می لغزد و به سمت مهره ی زیرین خود حرکت می کند. درمان لقی مهره کمر هم با استفاده از روش های غیر تهاجمی امکان پذیر است و هم به روش جراحی. در این مقاله همراه ما باشید تا با مطالب مفیدی در ارتباط با دلایل ابتلا به این بیماری و علائم لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) آشنا شوید.

لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) چیست؟

کلمه spondylolisthesis از واژه های یونانی spondylos به معنی “ستون فقرات” یا “مهره” و listhesis به معنی “سر خوردن ، لغزش یا حرکت” آمده است.

لقی مهره کمر وضعیتی است که می توان گفت در آن ستون فقرات ثبات خود را از دست می دهد ، به این معنی که مهره ها بیشتر از حالت طبیعی حرکت می کنند و مهره ای از جای خود به سمت مهره زیرین خود می لغزد؛ و ممکن است بر عصبی فشار وارد کند ، که این می تواند باعث کمردرد یا درد پا شود.

انواع لقی مهره کمر

انواع لقی مهره کمر شامل موارد زیر می باشد :

لقی مهره کمر مادرزادی

این نوع لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی ، زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات نوزاد قبل از تولد به طور طبیعی شکل نمی گیرد. در این صورت مهره های ناهماهنگ ، فرد را در معرض خطر لغزش مهره قرار می دهد.

لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی isthmic   

این نوع لقی مهره کمر زمانی اتفاق می افتد که یک مهره به دلیل شکستگی کوچک در تکه ای از استخوان که دو مفصل را در قسمت پشتی ستون فقرات به هم متصل می کند؛ ایجاد می شود و باعث لغزش مهره روی مهره زیرین می شود.

اسپوندیلولیستزی دژنراتیو

این نوع لقی مهره کمر، شایع تر از بقیه موارد است و به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. با گذشت زمان ، دیسک هایی که مهره ها را محکم نگه می دارند؛ مایع درون خود را از دست می دهند. با نازک شدن دیسک ها ، احتمال لغزش آن ها از محل به محل مهره زیرین بیشتر می شود.

انواع متداول تر لقی مهره کمر

لقی مهره کمر بر اثر آسیب : زمانی اتفاق می افتد که صدمه ای باعث لغزش مهره ها می شود.

لقی مهره کمر پاتولوژیک : زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار یک نوع بیماری مانند پوکی استخوان یا تومور بشود.

لقی مهره کمر پس از جراحی:  پس از یک عمل جراحی در ناحیه ستون فقرات ممکن است فرد دچار لقی مهره کمر شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به لقی مهره کمر هستند؟

ممکن است هم اکنون این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که چه افرادی بیشتر ممکن است به لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) مبتلا شوند؟ برای دریافت پاسخ، این بخش از مقاله را به دقت مطالعه کنید.

  • ورزشکاران : ورزشکاران جوان (کودکان و نوجوانان) که در رشته های ورزشی فعالیت دارند که باعث کشش ستون فقرات می شود ، مانند ژیمناستیک، فوتبال، دومیدانی و … .
  • ژنتیک : افرادی که سابقه ی لقی مهره کمر در میان افراد خانواده خود دارند، ممکن است به صورت ژنتیکی به این بیماری مبتلاشوند.
  • سن : زمانی که با افزایش سن ساییدگی و پارگی ستون فقرات باعث ضعیف شدن مهره ها می شود، افراد مسن با شرایط دژنراتیو نخاعی مواجه می شوند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به لقی مهره کمر قرار می گیرند. که این مشکل بعد از سن ۵۰ سالگی شایع تر می شود.

علائم لقی مهره کمر

ممکن است فرد این مشکل را داشته باشد اما هیچ علامتی از لقی مهره کمر را تجربه نکند. برخی افراد این بیماری را دارند و حتی نمی دانند و اگر هم علائمی وجود داشته باشد ، کمردرد معمولاً اصلی ترین نشانه ی آن است و این درد ممکن است به باسن و پایین ران نیز انتقال پیدا کند. سایر علائم لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) عبارتند از :

  • اسپاسم عضلات در ناحیه همسترینگ (ماهیچه های پشت ران).
  • گرفتگی کمر و احساس سفت شدن در ناحیه پشت
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت
  • احساس درد هنگام خم شدن
  • بی حسی ، ضعف یا سوزن سوزن شدن پا

کلام پایانی

یکی از شایع ترین علل کمردرد، لقی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزی (Spondylolisthesis) است. چند روش درمانی برای لقی مهره کمر وجود دارد از جمله، درمان با دارو و فیزیوتراپی و یا جراحی ستون فقرات. همچنین تزریق دیسکوژل فقط می تواند قسمتی از درد این بیماران را کاهش دهد و برای درمان اساسی نیاز به عمل باز می باشد. شما دوست عزیز، اگر حین راه رفتن کمردرد دارید یا موقع ایستادن یا خم شدن دچار درد و مشکل می شوید، لازم است که حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پس از تشخیص دقیق، بهترین راه درمان توسط پزشک برای شما انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *