پوکی استخوان ( Osteoporosis )

پوکی استخوان به معنی کم شدن تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده می شود و شکننده شدن استخوان موجب می شود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود. پوکی استخوان معموال بتدریج پیشرفت می کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد تا وقتی که شکستگی بوجود می آید .

پوکی استخوان می تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره ، لگن ، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده می شود . برای فهم بهتر استخوان ابتدا باید بدانیم جنس استخوان از چیست.
بافت استخوان از دو قسمت تشکیل شده :

۱ -داربست سه بعدی شبکه مانند از جنس پروتئین که به آن ماتریکس می گویند.
۲ -رسوب کلسیم بر روی این داربست در قالب مولکول های هیدروکسی آپاتیت استخوان یک بافت زنده است .
استخوان رگ خونی و سلول زنده دارد. همین زنده بودن است که به آن امکان می دهد رشد کند و خود را ترمیم کند. در طول عمر ، بافت استخوان بدن مرتبا توسط سلول های استئوپالست بر روی آن جایگزین می شود . به این ترتیب بافت همه ی استخوان های بدن مرتبا در حال نو شدن است .
در سنین بچگی و جوانی ، ساخته شدن بیش از جذب شدن است ولی در سنین بالا بیش از اینکه استخوان ساخته شودجذب می شود ولی حتی در شدیدترین حاالت پوکی استخوان ، بدن از ساخت استخوان جدید دست نمی کشد و فقط مقدار آن کم می گردد . بیشترین مقدار تراکم استخوان حدود بیست سالگی است . هورمون های بدن بر روی پدیده ی جذب و تولید مداوم استخوان تاثیر دارند . مهم ت رین هورمون های تاثیر گذار در این روند ، هورمون های زنانه استروژن و هورمون مردانه تستوسترون و هورمون پاراتیروئید است . در این بین هورمون استروژن بیشترین تاثیر را دارد.
زمینه های ژنتیکی و تفاوت های فردی هم در جذب و تولید استخوان و در نتیجه نهایی آن یعنی قدرت و تراکم استخوان تاثیرگذار است . اکثر استخوان های بدن از یک بدنه اصلی تشکیل شده اند که مانند اسفنج مشبک و متخلخل و به آن استخوان اسفنجی می گویند و روی آن را از الیه ای از استخوان سفت و سخت و بدون سوراخ و بدون تخلخل فرا گرفته است که به آن استخوان های کورتیکال می گویند .
در قسمت کورتیکال ، استخوان به صورت الیه الیه و بسیار متراکم است. در بعضی استخوان های بدن قسمت اسفنجی بیشتر است و در بعضی دیگر قسمت کورتیکال .
ساختار سه بعدی و مشبک استخوان به این علت ایجاد شده که استخوان در عین محکم بودن ، سبک هم باشد.
در پوکی استخوان یا استئوپروز تخلخل استخوان اسفنجی بیشتر می شود به طوری که حفرات داخل آن بزرگتر شده و فاصله ای بین میله های داربست بیشتر شده و میله های داربست نازک تر می شوند . همچنین قسمت کورتیکال روی استخوان نازک تر می شود .

WhatsApp Image 2020-11-21 at 12.36.58 PM
پوکی استخوان

موارد اورژانسی

۰۳۱-۳۲۲۲۲۷۱

در موارد اورژانسی میتوانید با شماره بالا تماس بگیرید و یا به صورت آنلاین نوبت بگیرید

درمان ها

تحقیقات

قرار ملاقات

در حال بارگذاری ...
جراح مغز و اعصاب
پزشک
دکتر رضا طاهریون

نظرات بیماران

نزدیک ٣ سال از درد کمر رنج میبردم، تنها با یک تزریق دکتر طاهریون عزیز و بدون جراحی به بهبودی کامل رسیدم.
شاکری