میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث علائم متعدد شود . این بیماری با سردردهای شدید و ناتوان کننده مشخص می شود . علائم ممکن است شامل تهوع ، استفراغ، مشکل در صحبت کردن ، بی حسی، سوزن سوزن شدن و حساسیت نور و صدا باشد .

عالئم میگرن ممکن است یکی دو روز قبل از سردرد شروع شود . عالئم در این مرحله می تواند شامل موارد
زیر باشد:

در میگرن همراه با هاله ، هاله پس از این عالئم اتفاق می افتد . در مرحله هاله ، ممکن است با دید ، حس، حرکت و گفتار خود مشکل داشته باشد. نمونه هایی از این مشکالت عبارتند از :

WhatsApp Image 2020-11-21 at 12.36.59 PM
درمان سردرد میگرنی

علائم و تشخیص ها

مرحله بعدی به عنوان مرحله حمله شناخته می شود .این حادترین و یا شدیدترینمراحل است که درد واقعی میگرن رخ می دهد . در برخی افراد این می تواند در طول هاله همپوشی داشته باشد یا رخ دهد.
علائم مرحله حمله می تواند از ساعت ها تا چند روز ادامه داشته باشد .
علائم میگرن در افراد مختلف متفاوت است . برخی از این عالئم ممکن است موارد زیر باشد :
– افزایش حساسیت به نور و صدا

– گرما یا سرمای شدید
– کمبود آب بدن
– تغییرات فشار هوا
– تغییرات هورمون در زنان مانند نوسانات استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی و بارداری و یائسگی
–  استرس زیاد
– بیدادهای بلند
– نخوردن وعده های غذایی
– فعالیت های بدنی شدید
– تغییرات در الگوهای خواب
– استفاده از داروهای خاص مانند داردهای ضد بارداری، خوراکی، نیتروگلیسرین و چربی های غیر معمول
– غذاهای خاص

بررسی اثر لیزر کم توان در درمان میگرن

زمینه و هدف: در حال حاضر استفاده از اثرات ضد درد لیزر کم توان در بسیاری از بیماری ها نشان داده شده است.در این مطالعه مقدماتی سعی شده است که اثرات لیزر کم توان در میزان عود و کاهش شدت سردرد میگرنی بدون اورا مورد بررسی قرار گیرد .
روش بریس : مطالعه حاضر به صورت یک بررسی آینده نگر قبل و بعد انجام شد . بیماران مبتال به سردرد میگرنی بدون اورا وارد مطالعه شدند .لیزردرمانی با طول موج ۸۳۰ نانومتر و دوز cm2/10j انجام شد . تغییرات میزان عود ، شدت درد و میزان ناتوانی بیماران برحسب MIDAS اندازه گیری شد .

یافته ها : در مجموع ۱۰ بیمار در این مطالعه شرکت کردند . میزان عود و متوسط مدت زمان هر حمله در بیماران در زمان های پیگیری کاهش معنی دار داشت . متوسط شدت درد بر حسب VAS قبل از مطالعه در شرکت کنندگان ۶/۶ بود که در طی ماه اول به ۵/۲ ، ماه دوم ۴/۲ و ماه سوم به ۴/۱ کاهش یافت .

میزان ناتوانی بیماران ناشی از سردرد نیز در بیماران کاهش داشته است . ۹ نفر از بیماران پس از مطالعه در ماه سوم از درمان خود رضایت داشتند و تنها یک بیمار هیچ گونه رضایتی از نحوه درمان خود نداشت.
نتیجه گیری:
هر چند این مطالعه از محدودیت های یک مطالعه قبل و بعد برخوردار است ولی به نظر می رسد که لیزر کم توان می تواند در میزان عود و شدت درد ناشی از سردرد میگرنی بدون اورا موثر باشد .با این وجود برای تعیین میزان دقیق اثر نیاز به مطالعات تکمیلی است .