آنچه لازم است در مورد پوکی استخوان Osteoporosis بدانید

بیماری پوکی استخوان Osteoporosis ، استخوان ها را ضعیف می کند و آن ها را مستعد شکستگی های ناگهانی و غیر منتظره می کند. این بیماری اغلب بدون هیچ گونه علامت یا دردی، کم کم پیشرفت می کند و تنها زمان که فرد دچار شکستگی استخوان ها شود، متوجه آن می شود. برای پیشگیری از این بیماری می توان اقداماتی انجام داد و راه های درمانی برای آن نیز وجود دارد.

در این مقاله تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با مطالب مهمی در مورد این بیماری آشنا کنیم.

پوکی استخوان Osteoporosis چیست؟

پوکی استخوان یا ” Osteoporosis ” به معنی “استخوان متخلخل” است و نوعی بیماری که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و کسی که دچار این بیماری می شود، بیشتر در معرض شکستگی ناگهانی و غیر منتظره استخوان می باشد. پوکی استخوان به این معنی است که تراکم  و قدرت استخوانی فرد کاهش پیدا کرده است. در افراد مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی استخوان ها بیشتر در ناحیه  لگن ، مچ دست و ستون فقرات اتفاق می افتد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند؟

نتایج تحقیقات نشان داده است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند. پوکی استخوان هم در میان زنان و هم در میان مردان بسیار شایع است. اما زنان چهار برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.

پس از سن ۵۰ سالگی ، از هر دو زن ، یک نفر و از هر دو مرد ۴ نفر در طول عمر خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شوند. افرادی که تراکم استخوانی پایینی دارند بیشتر از دیگران احتمال دارد که به پوکی استخوان مبتلا شوند.

Osteoporosis

چه عواملی باعث پوکی استخوان می شود؟

محققان طی آزمایشات و تحقیقاتی که انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که پوکی استخوان می تواند پیشرفت کند، اما دلیل آن دقیقا مشخص نیست.

استخوان ها از بافت زنده و در حال رشد تشکیل شده اند، و داخل استخوان سالم شبیه اسفنج است. این ناحیه از استخوان ترابکولار نامید می شود. در اطراف این ناحیه اسفنجی استخوان پوسته ای وجود دارد به نام قشر استخوانی.

هنگامی که پوکی استخوان رخ می دهد ، در بخش اسفنجی استخوان سوراخ ایجاد می شود و به مرور بزرگ و بزرگ تر می شود، که باعث ضعیف شدن استخوان می شود.

استخوان ها از اندام های حیاتی بدن محافظت می کنند. استخوان ها همچنین کلسیم و سایر مواد معدنی را ذخیره کرده و وقتی بدن به کلسیم نیاز دارد ، کلسیم داخل استخوان تجزیه شده و به مصرف استخوان ها می رسد.

تا حدود سن ۳۰ سالگی ، استخوان ها قادر به بازسازی خود هستند ولی از سن ۳۵ سالگی به بعد ، تجزیه استخوان سریع تر اتفاق می افتد ، که باعث از دست رفتن تدریجی توده استخوانی می شود. و به طور کلی، فردی که  پوکی استخوان دارد ، توده استخوانی را با سرعت بیشتری از دست می دهد؛ و پس از یائسگی ، سرعت تجزیه استخوانها با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

علائم پوکی استخوان را بدانید

پوکی استخوان معمولا هیچ علائمی ندارد. به همین دلیل است که گاهی به آن بیماری خاموش می گویند. با این حال ، اگر چنین علائمی در خود مشاهده کردید، لازم است که با پزشک خود در میان بگذارید.

  • کوتاه شدن قد (در حدود یک اینچ یا بیشتر).
  • تغییر حالت (خمیدگی به سمت جلو).
  • تنگی نفس (به دلیل فشرده شدن دیسک ها، حجم ریه کاهش می یابد).
  • شکستگی استخوان.
  • درد در ناحیه کمر.

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

درمان پوکی استخوان می تواند شامل : ورزش منظم ، مکمل ها، ویتامین، مواد معدنی و داروها باشد؛ البته ورزش و مکمل اغلب برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می شود، اما تمرینات مقاومتی و تعادلی هم می تواند در درمان پوکی استخوان تاثیرگذار باشد.

تزریق دیسکوژل در درمان پوکی استخوان نیز کاربرد دارد، اما در صورتی می توان از این روش در درمان این بیماری استفاده کرد که همراه با در رفتگی دیسک مهره باشد.

از توجه و همراهی شما تا پایان این مقاله بسیار ممنون و سپاسگزاریم. لطفا سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *