بیماری پارکینسون

هر آنچه لازم است در مورد پارکینسون بدانید

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت اندام ها تأثیر می گذارد. علائم آن به تدریج وگاهی اوقات فقط با لرزش در یک دست شروع می شود. به طور کلی لرزش دست در این نوع بیماری شایع است ، اما این اختلال معمولاً باعث سفتی یا کند شدن اندام ها و مشکل در حرکت می شود. با ما همراه باشید تا با نکات بیشتری در مورد بیماری پارکینسون آشنا شوید.

شروع بیماری پارکینسون

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون، ممکن است علائم چندان سریع ظاهر نشود و نشانه های بیماری به این صورت باشد که مثلا فرد هنگام راه رفتن دستان خود را تکان ندهد و ثابت نگه دارد. گفتار فرد ممکن است بریده بریده و آرام باشد؛ و به طور کلی علائم بیماری پارکینسون با گذشت زمان پیشرفت کرده و بدتر می شود.

اگرچه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست ، اما برخی داروها می توانند به طور قابل توجهی علائم را بهبود بخشند. گاهی اوقات ، پزشک ممکن است جراحی را برای تنظیم مناطق خاصی از مغز جهت بهبود علائم بیماری پیشنهاد دهد.

علائم بیماری پارکینسون

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف بوده و فرد متوجه آن ها نشود. این علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شود و پس از آن هر دو طرف بدن فرد درگیر می شود.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• لرزش : لرزیدن معمولاً از یک اندام و اغلب دست یا انگشتان دست فرد شروع می شود؛ حتی ممکن است هنگام استراحت، دستِ فرد دچار لرزش شود.
  • کند شدن حرکات :  با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت فرد را کند کرده و حتی انجام کارهای ساده را دشوار و وقت گیر نماید. هنگام راه رفتن ممکن است قدم ها کوتاه شود و یا فرد حین راه رفتن پای خود را بکشد.
  • عضلات سفت و سخت :  سفتی عضله ممکن است در هر قسمت از بدن شما ایجاد شود. عضلات سفت می توانند دردناک باشند و دامنه حرکتی را محدود کنند.
  • اختلال در وضعیت بدن و تعادل : بدن فرد ممکن است حالت خمیدگی پیدا کند، یا اینکه مشکل تعادل در او به وجود بیاید.
  • از دست دادن حرکات خودکار : ممکن است فرد توانایی انجام حرکات ناخودآگاه ، از جمله لبخند زدن یا حرکت دادن بازوها هنگام راه رفتن را نداشته باشد.
  • تغییر در گفتار : صحبت کردن فرد ممکن است کند و بریده بریده شود و حتی در میان صحبت خود قدری مکث نموده و دوباره شروع به حرف زدن کند.
  • تغییرات نوشتن : نوشتن ممکن است برای فرد سخت شود و فقط قادر به نوشتن متن های کوتاه باشد.

چه عواملی باعث می شود فرد به پارکینسون مبتلا شود؟

در بیماری پارکینسون ، سلول های عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه شده یا از بین می روند و بسیاری از علائم بیماری به دلیل از دست دادن سلول های عصبی ایجاد می شود. در واقع در این بیماری سطح دوپامین در مغز کاهش می یابد ،  دوپامین یک پیام رسان شیمیایی در مغز است که وقتی سطح آن پائین می آید باعث فعالیت غیر طبیعی مغز می شود و این منجر به اختلال در حرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می شود.

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ، اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در این امر نقش داشته باشد ، از جمله :

• ژن ها : محققان جهش های ژنتیکی خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند باعث بیماری پارکینسون شود. اما این موارد غیر معمول است به جز در موارد نادر.
  • محرک های محیطی : قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا عوامل محیطی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد ، اما این مورد نیز نسبتاً اثر کمی دارد.

سخن پایانی

به دلیل اینکه پارکینسون یک بیماری ناشناخته است و هنوز درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، پزشکان بیشتر به پیشگیری از ابتلا به آن توصیه می کنند. پس اگر علائم ذکر شده را در بدن خود احساس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

البته بعضی از افراد، تزریق دیسکوژل را برای درمان پارکینسون پیشنهاد می کنند. لازم به ذکر است که برای درمان پارکینسون نمی توان از تزریق دیسکوژل استفاده کرد و تزریق دیسکوژل فقط به درمان مشکلات ستون فقرات، دیسک کمر و گردن مربوط می شود.

از اینکه این مقاله را برای مطالعه انتخاب کردید؛ از شما سپاسگزاریم. لطفا در صورت داشتن گونه سوال با ما تماس بگیرید.